Co oznacza litera 'O' w Solid? Praktyczne wyjaśnienie

W artykule wyjaśniamy, co oznacza litera 'O' w SOLID i pokazujemy praktyczne przykłady dotyczące zasady otwarte-zamknięte.

Co oznacza litera 'O' w Solid? Praktyczne wyjaśnienie

Kiedy myślisz o programowaniu obiektowym, możesz poczuć się jak pilot samolotu, który krąży nad morzem danych i kodu. Jak z tego wielkiego zbioru informacji wyznaczyć właściwy kurs? Oto, gdzie wkracza zasada SOLID, niczym kompas w trudnych warunkach.
Aby Twoja aplikacja była nie tylko funkcjonalna, ale także łatwa w utrzymaniu i rozwijaniu, warto zwrócić uwagę na pięć kluczowych zasad, które składają się na akronim SOLID. Tak, to nie jest magiczna formuła, ale solidna podstawa (jak sama nazwa wskazuje) skutecznego programowania.

Każda z liter w tym akronimie oznacza inną zasadę, z których każda odgrywa kluczową rolę w architekturze kodu.
Zaczniemy od litery 'S', a pod koniec naszej podróży dotkniemy także litery 'O', co będzie przedmiotem naszej dyskusji.

Te zasady są jak zasady ruchu drogowego – ignorowanie ich może prowadzić do katastrofalnych skutków.
Wyobraź sobie, że zamiast prawego pasa, decydujesz się na lewy i nikt nie wie, kto ma pierwszeństwo. To samo dotyczy programowania. Bez SOLID twój kod może stać się chaotyczny i nieprzewidywalny, przez co ciężko będzie go modyfikować lub rozbudowywać.

Zasady SOLID obejmują:

Każda z nich ma swoje unikalne zastosowanie i znaczenie, a ich opanowanie przynosi ogromne korzyści w dłuższej perspektywie.

Dzięki stosowaniu SOLID, Twoje klasy stają się bardziej modularne i łatwiejsze do zrozumienia, co zmniejsza ryzyko błędów oraz ułatwia współpracę w zespole. To trochę jak budowanie z klocków Lego. Komponenty są bardziej kompatybilne, a sama konstrukcja – bardziej wytrzymała.

Rozumiejąc zasady SOLID, zwłaszcza zasadę, którą zbadamy później, upewnisz się, że Twoje projekty będą nie tylko piękne, ale także funkcjonalne i niezawodne.
W następnej części zanurzymy się w szczegóły litery 'O' i odkryjemy, co dokładnie oznacza Open/Closed Principle.

Zasada ta, wprowadzona przez Bertranda Meyera, wskazuje, że jednostki kodu, takie jak klasy, moduły czy funkcje, powinny być otwarte na rozbudowę, ale zamknięte na modyfikacje. Prawda, że brzmi tajemniczo? Wyjaśnimy to krok po kroku. Rzeczywiście, chodzi o to, że musimy tworzyć nasze komponenty w taki sposób, aby mogły być rozszerzane przez dodawanie nowych, ale nie wymagały zmian w istniejącym kodzie. Takie podejście zapewnia, że nasz system będzie bardziej stabilny i łatwiejszy w utrzymaniu. 

Przykład: Wyobraź sobie, że tworzysz aplikację do zarządzania projektami. Kiedy projekt rozwija się, potrzebujesz dodać nowe funkcje, jak:

Dlatego, zamiast modyfikować istniejące klasy, możesz stworzyć nowe, dziedziczące po tych istniejących, co daje ci możliwość dodawania osobnych rozszerzeń bez naruszania fundamentów, które już masz. Przy spójności kodu pomoże także stosowanie interfejsów i abstrakcyjnych klas, które zdefiniują wspólne zachowania dla twoich komponentów. 

Jak to działa w praktyce? Zamiast modyfikować kod, gdy tylko pojawia się nowa potrzeba, lepiej jest zaprojektować kod tak, by można było go "rozszerzać". Można to porównać do kształtowania plasteliny – zamiast bawić się w poprawianie istniejących form, dodajesz nowe warstwy i kształty. Zachowujesz działalność starego produkcyjnego kodu i dodajesz nowe funkcjonalności, przekształcając go w coś bardziej elastycznego. 

Na przykład, możesz stworzyć klasę bazową Shape dla różnych kształtów, takich jak Circle czy Square. Gdy zechcesz zrealizować coś nowego, na przykład Triangle, wystarczy, że utworzysz nową klasę, która dziedziczy po Shape, a nie zepsujesz funkcji istniejących już kształtów. Będzie to oznaczać, że projekt jest znacznie bardziej odpowiedni na przyszłość, a w przypadku napotkania problemów skupić się na dodawaniu nowych form, zamiast tłumaczyć, dlaczego coś w poprzednim kodzie przestało działać. 

W praktyce, realizacja tej zasady ma kluczowe znaczenie w projektowaniu oprogramowania obiektowego. Dobrze zaprojektowany system, który przestrzega zasady Open/Closed Principle, ułatwia zarządzanie kodem oraz zmniejsza ryzyko błędów w przyszłości. Więc pamiętaj, otwartość na nowe pomysły w programowaniu nie oznacza, że musisz podważać fundamenty – wystarczy zbudować na nich coś nowego. W kolejnej części przyjrzymy się praktycznym zastosowaniom tej zasady w codziennej pracy programisty.

 

Diagram ilustrujący zasadę O w SOLID, pokazujący otworzenie na rozbudowę bez modyfikacji istniejącego kodu.

Praktyczne zastosowanie zasady O

W świecie programowania i projektowania oprogramowania, zasada O, która oznacza Otwarte/Zamknięte, staje się kluczowym elementem, który przyczynia się do stworzenia bardziej elastycznych i łatwiejszych do utrzymania aplikacji. Ale co dokładnie oznacza ta zasada w kontekście rzeczywistych projektów? Wyobraź sobie, że budujesz stół. Jeśli za każdym razem musisz od nowa składać każdy element, tylko po to, by dostosować go do zmieniających się potrzeb, efektywność twojej pracy byłaby, delikatnie mówiąc, nieadekwatna. Zasada O jest niczym innym jak obietnicą, że będziesz mógł rozszerzać funkcjonalność swojej aplikacji bez konieczności grzebania w istniejącym kodzie.

Spojrzymy teraz na kilka rzeczywistych przykładów, które pokazują, jak implementacja zasady O wpływa na codzienne prace programistyczne. 
Wyobraź sobie, że tworzysz system zarządzania zamówieniami w e-sklepie. W początkowej wersji programu masz tylko jedną metodę obsługi zamówień. Gdy rozwijasz sklep i postanawiasz dodać różne metody płatności - PayPal, karta kredytowa, przelew bankowy - wtedy bez zachowania zasady O zaczynasz mieć do czynienia z chaosem. Cały czas musisz zmieniać kod, co tylko zwiększa ryzyko błędów.

Przykładem, który ilustruje tę zasadę, może być wzorzec strategii. Implementując różne metody płatności jako osobne klasy, możesz stworzyć interfejs PaymentMethod, a następnie każde nowe rozwiązanie implementować w oddzielnej klasie. 
W ten sposób możesz dodawać nowe metody płatności bez modyfikacji podstawowego kodu systemu. To jak dodawanie nowych warstw na świeżym powietrzu; możesz stworzyć coś nowego, nie zaburzając ogólnej konstrukcji.

Wprowadzenie zasady O wpływa na zwiększenie skalowalności projektu i jego prostotę. Tak, to wymaga nieco więcej pracy na samym początku, ale... czy nie jest tak, że łatwiej jest inwestować czas w solidny fundament, niż później przesiadywać nad poprawkami? Pamiętajmy, że kod, który można rozbudować bez konieczności modyfikacji, nie tylko zaoszczędza czas, ale także zwiększa odporność programu na błędy. W dłuższej perspektywie przynosi korzyści, takie jak lepsze zarządzanie wersjami oraz łatwiejsze wprowadzanie nowych funkcji.

Spójrzmy na jeszcze jedno zastosowanie zasady O, które jest bliskie każdego dewelopera - systemy raportowania. 
W przypadku klasycznego deski rozdzielczej, która zbiera różne dane, obowiązkowo musisz zaimplementować różne rodzaje raportów. Możesz stworzyć bazowy raport, a następnie każde nowe wymaganie na raportowanie tworzyć jako zakładkę, która dziedziczy po tej samej bazowej klasie. Dzięki temu, w momencie, gdy dodasz nową stronę raportu, wystarczy jedynie rozbudować jedną klasę, a cała reszta pozostaje nienaruszona.

Prawda jest taka, że zasada O... może naprawdę odmienić sposób, w jaki myślisz o kodzie. Działa w każdym projekcie, od dużych systemów po niewielkie aplikacje, i sprawia, że stają się one bardziej stabilne i mniej podatne na awarie. Przeszły one od ad-hocowych konstrukcji do przejrzystego, wzorcowego podejścia. Z tego powodu, inwestując czas w jej implementację, jesteś na najlepszej drodze do stworzenia kodu, który będzie dumnie stał przez wiele lat.

Wyciągnijmy z tego lekcję: zasada O, choć może wydawać się teoretyczna, w praktyce ma ogromne znaczenie. Zastosowanie jej w projektach przekłada się na łatwość przyszłych zmian, a także na satysfakcję inżynierów, którzy będą z przyjemnością wracać do kodu, który nie wywrócił się przy każdej zmianie. Dlaczego miałoby być inaczej?

Korzyści wynikające z przestrzegania zasady Open/close

Jednym z kluczowych elementów, które powinno się uwzględnić w kontekście zasady 'O' w SOLID, jest jej pozytywny wpływ na rozwój oprogramowania. Jeśli wyobrazisz sobie programistyczny ekosystem jako wielką orkiestrę, zasada O, czyli Open/Closed Principle, pełni rolę dyrygenta, który sprawia, że wszystko gra harmonijnie. Cóż, jak to się mówi, nic nie jest doskonałe, ale przestrzeganie tej zasady naprawdę przybliża nas do ideału!

Przede wszystkim, zasada O zachęca do projektowania systemów, które są otwarte na rozszerzenia, ale zamknięte na modyfikacje. Wyobraź sobie sytuację, w której wprowadzamy nową funkcję w już istniejącym oprogramowaniu, które działa sprawnie. Gdybyśmy musieli zmieniać kod oryginalny dla każdej nowej funkcji, moglibyśmy wprowadzić niezamierzone błędy i destabilizować system. Ale dzięki zastosowaniu zasady O, możesz dodawać nowe funkcjonalności w sposób, który nie wpływa na istniejące elementy systemu.

Co więcej, zyskujesz także lepszą organizację kodu. Traktując rozszerzenia jako oddzielne moduły, zaczynasz widzieć codzienność programisty nie jako mozaikę chaotycznych elementów, ale jako starannie przemyślaną układankę. To jak tworzenie puzzli – każdy kawałek znajduje swoje miejsce i wspólnie tworzą spójną całość. Tak zorganizowany kod jest zdecydowanie łatwiejszy do utrzymania. Zmiany stają się bardziej przewidywalne, a każda dodana funkcjonalność to jak dodanie nowego kawałka w układance bez niczego burzyć.

Oprócz porządku i elastyczności, nie możemy zapomnieć o zmniejszeniu ryzyka błędów. Kiedy podróżujesz po nieznanych drogach, lepiej mieć GPS niż polegać jedynie na intuicji, prawda? Zasada O daje podobny komfort w programowaniu. Kiedy tworzysz nowe funkcje jako rozszerzenia, unikasz wpływu na działanie bazowego kodu. Tak więc, nawet jeśli popełnisz błąd w nowym module, ryzyko wpływu na resztę aplikacji jest znacznie zminimalizowane. Poza tym, tworząc kod w sposób, który uwzględnia zasady O, możesz korzystać z wzorców projektowych, które są sprawdzone i bezpieczne. Właśnie dlatego w świecie programowania zasada O jest traktowana jak święty Graal – pogodzenie innowacyjności z bezpieczeństwem.

Nie możemy również zapomnieć o ułatwieniu współpracy w zespołach programistycznych. Gdy każdy członek zespołu wie, jak wprowadzać zmiany bez naruszania istniejących elementów, zespołowe tworzenie oprogramowania staje się całą przyjemnością. Jednym słowem, zasada O sprawia, że programowanie przestaje być odwieczną walką z chaosem. Tworzy przestrzeń, w której każdy może wnieść swój wkład, dodając nowe możliwości do kodu, jak artysta dodający kolejne barwy do płótna.

Podsumowując, przestrzeganie zasady O w procesie tworzenia oprogramowania przynosi wiele korzyści. Oferując łatwość w dodawaniu nowych funkcjonalności, lepszą organizację kodu oraz zmniejszone ryzyko błędów, zasada ta może stać się prawdziwą tajną bronią każdego programisty. Wprowadzenie jej do codziennych praktyk kodowania może przekształcić sposób, w jaki rozwijamy aplikacje na zawsze. Pamiętaj, dobrzy programiści to tacy, którzy potrafią nie tylko pisać kod, ale także myśleć o jego przyszłości, a zasada O to klucz do jego zrozumienia.


// Example of Open/Closed Principle in PHP
abstract class Shape {
    abstract public function area();
}
class Circle extends Shape {
    private $radius;
    public function __construct($radius) {
        $this->radius = $radius;
    }
    public function area() {
        return pi() * ($this->radius ** 2);
    }
}
class Rectangle extends Shape {
    private $width;
    private $height;
    public function __construct($width, $height) {
        $this->width = $width;
        $this->height = $height;
    }
    public function area() {
        return $this->width * $this->height;
    }
}
// Usage
$shapes = [new Circle(5), new Rectangle(4, 6)];
foreach ($shapes as $shape) {
    echo 'Area: ' . $shape->area() . PHP_EOL; // Each shape area can be calculated without modifying the Shape interface
}
Przykład kodu demonstrującego zasadę O, przedstawiający klasę bazową oraz klasy dziedziczące.

Wiesz, zastanawiałeś się kiedyś, co tak naprawdę znaczy ta litera "O" w SOLID? Jeśli doszedłeś do tej części artykułu, na pewno jesteś już dość obeznany z zasadami programowania obiektowego, zwłaszcza z Single Responsibility Principle, czyli zasadą pojedynczej odpowiedzialności. Mówiąc w prostych słowach, "O" przypomina nam, żeby nasze klasy były jak uniwersalne nóżki w dobrze zorganizowanej kuchni – każda powinna mieć swoje zadanie, aby całość działała sprawnie. Kiedy jedna klasa staje się odpowiedzialna za zbyt wiele, zaczyna przypominać zepsutą maszynę do kawy, która wykonuje zadanie, ale tylko częściowo, a na dodatek psuje wszystko dookoła.

Zasada pojedynczej odpowiedzialności nie tylko ułatwia życie programistom, ale także sprawia, że kod staje się bardziej czytelny. W końcu, czy nie jest przyjemniej przeglądać kod, który można zrozumieć za jednym zamachem, zamiast walczyć z gąszczem metod i funkcji, które robią wszystko naraz? To patriota programowania – zapobiega chaotycznym sytuacjom, tak jak trzymanie porządku w szafie!

W codziennej praktyce zasada ta zachęca do dzielenia różnych funkcji w programie na mniejsze, bardziej zarządzalne jednostki, co niesie ze sobą kilka korzyści:

Na pewno wszyscy się zgodzimy, że czasem do oczu napotykają nas prawdziwe zmory – kody napisane zgodnie z zasadą braku odpowiedzialności, które grożą przewrotem w naszym wspaniałym świecie programowania. A przecież nikt nie chce spędzać godzin, szukając jednego błędu w kodzie, który być może znikłby, gdyby zastosowano fajne zasady, takie jak ta. Z tego powodu, pamiętajmy o "O", o tym, by każdy kawałek kodu pełnił jedną rolę i by nasza praca stała się o wiele łatwiejsza i przyjemniejsza.

Podsumowując, w programowaniu zasada pojedynczej odpowiedzialności stanowi filar dobrego kodowania – przypomina nam, abyśmy nie angażowali się w niepotrzebne zawirowania, a raczej eksplorowali sensowną jedność zadań. Przecież ostatecznie, tworzenie oprogramowania to jak budowanie z klocków LEGO – im lepiej przemyślisz każdy element i jego funkcję, tym bardziej niezwykłe konstrukcje będziesz mógł stworzyć. Właściwe podejście do tej zasady przynosi korzyści, które są widoczne od razu, a nie jak w maratonie, gdzie trzeba na nie długo czekać. Miejmy więc na uwadze moc tej zasady w naszych codziennych zmaganiach programistycznych!

Losowe 3 artykuły